måndag 27 december 2010

Min julstory

Torsdag och uppesittarkväll. Bingolotto med Lotta Engberg, första gången på många många år. Spänningen e olidlig... Jag får bingo!!! En bil? En resa? Massa miljoner? Nej.. En ny bingolott... Snacka om besviken!

Fredag och dagen börjar med pulkarace och sen sätter maskinen igång... Plocka och fixa, laga mat, fram med glögg, hälsa gäster välkomna, vill kolla på Kalle men inser snabbt att d inte hinns med. Fixa fixa fixa, sen middag. Proppmätt efter sillen, helvete ja som lagat mat i två dar! Duka av, fram med kaffe och ris a la malta... Paketöppning, sveper en drink, mer paket! Hysteri, vem har köpt flest! Fram med sällskapsspel, håll god min när du förlorar, sveper en drink, ler stort! Somnar...

Lördag, trött som aldrig förr... Pelle sover som en stock hela dan, njuter av lugnet. Tompan städar, jag sover vidare. Lämnar inte soffan på hela dan, ingen frisk luft, inget socialt. Lugn juldag.

Söndag, hamnar i soffan igen. Får panik, är det så här jag vill leva mitt liv? Som en avdankad jävel som tittar mer på TV än är aktiv med vänner? Tar en promenad, hyr en film och sätter mig åter framför min enda vän..

Måndag, skjut mig om jag sätter mig framför TV'n!!!! Promenad ner på stan, försöker hitta julklapp till pappa. Fan, tar julen aldrig slut? Går hem, river granen, packar ner tomtar och allt i nyansen rött. Packar, imorn åker jag till Schweiz! Åh härliga liv, nu kommer jag!

Nästa år ställer jag in julen. Nästa år åker vi till fjällen och äter vanlig mat. Inga köttbullar, prinskorvar, skinka, sill... Pjuuuk!

Familjen Diedrichs proriterar om!

Inga kommentarer: