fredag 20 februari 2009

Mormonernas näste




Sitter i ett (nästan) tomt konferensrum efter 3 dagar möte. Yr i skallen och längtar hem... Men nej, Malins plan går vid 19.50 så jag är fast i Tyskland några timmar till! Nöjd? Njaaa blir nog svaret!






Har ju såklart lyckats göra bort mig la grand. Novells huvudkontor ligger i Provo, Utah. Detta är en region där det bor många mormoner och jag vet att många på vårt kontor är det. I taxin till restaurangen igår åkte jag med Matt från Provo... Vi pratade om familjer och han berättade att han hade 5 barn - bra jobbat sa jag! Sen snacka vi om Provo o jag kläcker såklart att "alla" skrattar åt det stället för det bor så många mormoner där och att dom är så konstiga o bla bla bla... Fick inget större gensvar.. Matt är mormon... Lyckats andra än jag med sånt?????
Min bild av mormoner är ju månggiften... Trots Matts 5 barn hade han endast en fru och berättade att det var ytterst ovanligt med månggifte utan att fokus låg på att man är väldigt familjekär typ... Och ja just, man dricker inte alkohol eller kaffe eller använder tobak och droger. Hälsosamt?

Mormon info:
I dagligt tal kallas kyrkan för mormoner eller mormonkyrkan, men dess medlemmar kallar i regel kyrkan för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga eller Jesu Kristi kyrka. Mormoner är alltså en allmän betckning på medlemmar av kyrkan. Enligt kyrkan läggs stark tonvikt på familjelivet, avståndstagande från alkohol och tobak samt tillämpning av goda moraliska principer.

Inga kommentarer: