torsdag 8 januari 2009

Mystik och detektiver



Igår var jag och tränade! Kanske inte världens längsta och mest effektiva pass men jag gjorde det åtminstone! Joggade lite på bandet... Fick håll efter 3 minuter, vilket var mycket mystiskt, så jag var tvungen att ta reda på vad det egentligen var! Detektiven inom mig vaknade till liv... Kul med svar tänkte jag.. tjena!
Orsaken till att håll uppstår är okänd!! En möjlig orsak till håll är att det blir syrebrist i inandningsmuskulaturen så att det bildas mjölksyra. Håll är tydligen också vanligast hos otränade personer.. Pass!!! Ja, men vad kan man då göra åt saken? Om man andas in djupt och håller andan så länge som möjligt, brukar smärtan avklinga ganska snart sägs det. När jag var som mest vältränad (och fick ändå håll...) höll jag en en sten i handen. Det påstås att detta hjälper till att förvirra hjärnan och gör därmed att man får mindre smärta.
Håll - en mystik företeelse!

1 kommentar:

H-lena sa...

Du är ju minst lika knäpp. När, Var och Hur ses vi ikväll? Hur har jag nog en liten aning om, men inte när och var. Help?